dinsdag 30 maart 2010

performance

Af en toe ga ik met Lisa mee naar haar les: performance class.
Echt een hele andere invalshoek dan wat ik gewend ben, maar het is zeker goed voor mijn perspectief en hoe ik iets kan analyseren wat ik zie. En dat kan ik weer gebruiken in mijn eigen werk.
Afgelopen woensdag nam Lisa me weer mee. Het was een soort van groepsperformance en ze mochten mensen uitnodigen. Zo werden we op sleeptouw meegenomen, even yoga-en op het eiland, moet niet gekker worden voor deze nuchtere hollander ;-)











Aan het einde van de les kregen Lisa en haar klasgenoten een evaluatie. De lerares zei dat ik daar wel voor mocht blijven, dus ik bleef. Kan alleen maar leerzaam zijn dacht ik.
Ik was wel stilletjes en terughoudend want toen ze gingen evalueren wist ik bij god niet wat ik moest zeggen. Anderen waren ook al wat meer ervaren hoe ze performances moeten analyseren. Door alleen al daar naar te luisteren leerde ik al een hoop. Maar de lerares keek me best vaak aan, dus ik vermoedde dat ze hoopte dat ik zei wat ik dacht. Je kent dat wel, als een leraar iets vraagt en dat jij dan weg kijkt in de hoop dat hij het niet aan jou gaat vragen :P nou zo'n gevoel had ik weer een beetje.
Een performance dacht ik naar mijn idee te begrijpen. Het was van een chinees meisje, en ze had een combinatie van video en live-performance wat ging over de chinese cultuur (om een lang verhaal kort te maken). Dus ze gingen haar werk bespreken en nadat een aantal klasgenoten wat hadden gezegd, had ik genoeg zelfvertrouwen om te zeggen hoe ik het had ervaren. Daarna kwamen er ook nog wat andere visies. Toen zei dat chinese meisje dat ik redelijk goed in de buurt zat. Hihi, was ik toch weer een beetje trots op mezelf =)
En de lerares vroeg aan het eind van de les tegen me of ik volgende week ook kwam, omdat het blijkbaar fijn is als ze meningen van buitenaf krijgen.
Ik wil het woord zweverig niet gebruiken, maar je begrijpt dat ik zulke dingen dus totaal niet gewend ben, ook al ga je naar de kunstacademie. Maar ik merk aan mezelf dat er een kant is wakker geworden die ik een lange tijd niet heb gebruikt, dus dat is goed! *dank aan Lisa =)*

Geen opmerkingen:

Een reactie posten